Tagboard

teman
posted on 21 June 2013 6/21/2013 09:49:00 AM
Assalamualaikum. 

For a long time this blog not being update, rasa rindu nak menaip, nak stalk blog orang apa semua. sibuk dgn dunia sampai lupa nak belai blog kesayangan mcm dulu. dulu........ tetiap hari rasa nk update blog even takda cerita nk diceritakan. ya tetiap hari. maklum lah masa tu jakun gila sbb ada blog sendiri hahahaha! 

okay lah. takda benda pun nak gtau sena nye. bila baca blog bloggers yg dah kawen, now dah nak jadi mummy dh semua. haihh tumpang bahagia even encik bloggers tu tak kenal gua wakakaka.

ohh ya, awal tahun ni gua start jadi pencinta hamster. hehehe aku mmg suka hewan yg berbulu ni. lagi2 kucing. yaAllah tersangat lah taksub nya aku dgn kucing. tapi sayang takboleh bela disebabkan 'sebab' yg tertentu. so disebabkan hamster ni pun berbulu so dpt green light ah dari madam and yeahhh dpt bela! yaaay! act tak sangka pun nak bela hewan comel ni. beli pun secara kebetulan. kebetulan masa tu aku ikut my uncle pergi beli dia punya ikan punya makanan so aku ni jenis takboleh duduk diam so mata aku ni melilau tgk hewan2 yg ada kt situ. eh tetiba tertengok lah si comel ni.at last dpt jugak beli dua ekor. sekor jantan sekor lagi betina. for short lah, skang hamster aku dh dpt 3 ekor cahaya mata. actually 4ekor tapi masa ibu dia berpantang ritu dia stress sbb kiteorang ni suka pgg2 dia so bila dia stress dia makan anak dia sekor. cedih angat itew tau. and now si ibu tu pregnant lagi! wohooooo! tak sbr nak tgk anak dia yg comel tuuuuuu. kemain subur yg jantan tu bak kata angah aku wakakakaka jahat nau ayat

pengalaman bela hamster tu okay lah. so far so good kata orang. at the first time nak bela mmg tak tahu menahu pun benda yg boleh dgnn benda yg takboleh buat kalau nak bela hamster. tawakal jela yg boleh that time. try google itu ini. and now alhamdulillah aku tahu apa yg dia boleh makan, apa yg tak boleh buat apa yg boleh buat dia stress apa semua. 


ohh fyi si ibu hamster ni mengandung dlm masa 15hari je. instant gila hamster ni wakaka. after dia pregnant, kita jangan and sgt takboleh pegang or main2 dgn baby dia sbb masa tu dia takboleh beza bau tgn org dgn bau anak sendri so dia boleh makan baby dia tu. so watch out! 


and hamster jugak boleh makan pisang, carrot, batang saderi and byk agi kalau google as long makanan tu tak buat dia cirit birit. hehe hewan ni pun reti sakit perut okay.


memandangkan aku dh cerita panjang lebar pasal hewan ni biar lah aku habiskan. hehe bak kata orang 'alang2 menyelup pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan' wahhh gituuuuuu


okay lah, after a few month since aku bela 2ekor hewan ni, si bini ni sakit. aku tak tahu dia sakit apa. hari sebelom dia sakit tu dia kemain happy. memanjat sana sini. tapi esoknya dkt tet dia tu berdarah. maigad aku kemain ah cemas masa tu. dah ah tak tahu nak buat apa. then aku cecepat bwk dia pergi klinik hewan. and that doc ckp dia keguguran. sedih tu jgn ckp ah. sedihh ah sbb kita tak tahu dia rasa sakit tu cane. lagi2 dia hewan yg mmg takboleh bercakap. haihhhh esoknya dia mati. serious aku nangis tak breti seharian. bila tgk gmbr dia aku nangis, tgk video dia aku nangis. rindu. tapi yelah kenyataan yg dia dh takda tu kena terima. eceh~ 


Now si suami and si bini baru dh happy. sbb dh ada perfect family haha


Act, membela ni satu benda baik yg boleh dijadikan hobi. mcm aku. aku tak expect yg aku akan bela hamster and hamster aku membiak dgn cepatnya. experience bela spesis tikus ni mmg superb best. dia manja macam kucing jugak bila kena belai dia. cuma dia ni lasak sikit ah. pepagi suka kacau hewan ni tidur. dia mcm kelawar. siang membuta malam active. main dgn hewan ni boleh hilangkan stress tau!



ohh sorry entry ni takda gambor! ehek 



bye!









← older newer →
welcome
about the owner
People love call me Aisyah. Was born on 1995. Allah servant. Love my family, Aniff gedik and friends. Follow button on the header. Thanks xx :)
Credits
Appreciation is always the best
Template handcoded by Twentyonekisses.
Banners from Fairycandlesxo.
Colors by Elseven.